Bangkok

Klockan 9 den 29/1 hoppade vi in i taxin som skulle ta oss till vår sista destination innan hemfärd: Bangkok. Resan tog nästan 6 timmar. Segt. Jag hann med en klubba, en påse chips, en yoghurt, ett spett med honungsmelon, ett toabesök (hål i golvet-toa på en bensinmack), en två-timmars-tupplur samt en Mama mu-film på 1,20 h.
Väl framme checkade vi in på världens coolaste hotell! Tack för tipset Wannie! Hua chang Heritage hette hotellet och låg precis vid MBK-varuhuset. Pannkaksfrulle även här :)
Vet inte vad jag ska säga om Bangkok. Det var långa avstånd = mycket vagn och taxi och det var mycket trafik = svart snor av avgaser. Mamma och jag älskar ju krims-krams-marknaderna det fanns gott om men det hade vi inte mycket för, eftersom pappa, Nettan och Micke avskyr dom. Istället gled vi runt i megastora tråkiga varuhus. Men jag ska inte klaga. Mammablogg massor med fina saker till mig där. Nattlinne, princessklänning och Hello Kitty-prylar!!
Vi hamnade förresten i några trevliga shoppingkvarter som hette Siam square. Tyvärr var mycket stängt pga nyårshelgen.

Vi åt på två mycket bra restauranger i Bangkok. En italiensk 15 minuters-taxiresa bort som hette Divino och en thairestaurang i Siam square (8) som hette Ban Khun Mae.

På nyårsafton landade Irina (mammas lillasyster) och Lill-Johan i Bangkok så vi hängde med dom hela dagen. Vi badade i vår pool, shoppade på MBK, åkte skytrain och åkte på utflykt på floden Chao Phraya. Nyårsmiddag åt vi på Hardrock café (!). Vid 21-tiden lämnade vi Irina och Johan och åkte mot flygplatsen, där vi skålade till tolvslaget. Planet lyfte hem till det suuuuupergrå Sverige vid 01.30.
Resan hem var en lätt match. Sov åtta timmar...zzzzz.....
Väl hemma var det härligt att få krama om alla nära och kära. Och att öppna alla julklappar som väntat på mig :)

Ha det bäst så hörs vi säkert snart igen! Känner på mig att vi sticker iväg framåt vägkanten....

PUSS

Bang bao

Sista dagen på koh chang åkte vi på utflykt till Bang bao, en liten fiskeby på öns sydligaste udde. Vägen dit var inte att leka med. Alla fem höll på att kräkas. Upp och ner och höger och vänster. På ett taxiflak satt vi. Koh chang har en völdigtkuoerad terräng kan jag berätta. Vackert men farligt.
Väl framme gick vi ut på den 700 meter låååånga piren där restauranger och butiker lågplacerade på rad. Lite som en marknad. Jag tittade på snäckor. Och åt glass (resans 20:e?) med pappa medan mamma strosade i butikerna.
Vi fick lite Lanta-feeling i kroppen!

Sista kvällen på koh chang

Den sista kvällen på koh chang hittade vi enligt mig den BÄSTA restaurangen ever! Dom serverade världens godaste pasta bolognese och där fanns världens roligaste lekplats! Jag lekte med en fransk flicka. Micke var tyvärr lite krasslig i magen och fick ligga hemma på rummet. Men mamma och Nettan sa att han inte missade något. Restaurangen som var högt rankad på tripadvisor fick bottenbetyg enligt dom. Pappa åt samma som mig så han var rätt nöjd. Restaurangen hette Mak mak. Don't go there....