Just nu...

Jag ligger i sängen hos Nettan och Micke. Vi leker att jag är mamma och Nettan är min bebis. Jag har just läst Snurran äter ketchup för bebisen och nu ska jag sjunga nattvisa.
Mamma, pappa, Nettan och Micke tror att jag kommer somna här men det ska jag inte. Så det så.

Här lär jag bebis att dansa på huvudet...

Micke blev fiskmat ikväll!!

Utflykt

Igår var vi på utflykt. Vi åkte flaktaxi till grann-stranden Klong Prao och badade. Den var jättefin. Jag lekte med en massa kokisnöttir (som jag vet att det heter). Det blev chicken nuggets och fruktdrink till lunch. Och så glass förstås.

Båt-biljett-försäljaren var lite trött....

GOD JUL!

Julafton i Thailand blev inte så tokigt alls. Vi pyntade fint, såg på Kalles jul (med Arne W) och Carl-Bertil Jonsson, drack glögg och åt pepparkakor. Och så klart kom Tomten med julklappar. De vuxna hann med ett julklappsspel också.
Klockan 19 var det dags för Krissmas-gala-dinner (eller vad det nu hette). Först fick vi fördrink och fingerfood som vi åt med roliga hattar på huvudet! Sedan var det buffé med MASSOR olika mat (bl.a. skinka med senap till pappas stora förtjusning!). Kvällen avslutades med Cabaret och Eldshow.
Så julafton blev bra trots allt. Men jag saknade alla nära och kära därhemma:(

God jul på er!

Nu ska vi på utflykt med Nettan och Micke...

Äntligen julafton!

Idag är det julafton. Som jag längtat! Jag kunde inte sova igår. Jag låg och pratade med mamma jättelänge om Tonten innan jag somnade. Pappa hade sagt att Tonten kanske kommer och lägger julklappar utanför huset på natten! HUR skulle jag kunna sova när jag vet att han smyger utanför.... Jag var jätterädd men mamma sa att Tonten är jättesnäll och att jag inte behöver krama honom om han kommer idag. Vet inte om jag vågar.....

Så när jag vaknade imorse (för andra gången. Klockan 06.30 ville ingen gå upp) gick vi ut på verandan för att titta om Tonten hade lagt någon julklapp där. Och det hade han!! En stor strumpa med en massa julklappar från farmor och farfar hade han varit här och lämnat! Och vi hörde ingenting inatt... Pappa sa att han kanske kommer och lämnar några ikväll också, när jag är vaken. Hoppas det!
Tack snälla farmor och farfar för det fina klapparna. Jag fick pärlor, rosa ficklampa, böcker, en båt och CHOKLAD! Jag fick äta några innan frukost. Och några efter. Mums! Nu är klockan snart 12 och det är dags att gå ut i solen. Ikväll är det Galadinner på hotellet. Men innan dess ska vi ha mini-julafton på rummet.

Vi hörs senare! GOD JUL!

Strumpan låg i min vagn!

Vad kan det vara....
Kolla här!
Morgonens klappar.

Mums med choklad!

Gajapuri resort and spa

Hotellet vi bor på är jättefint! Två stora pooler finns det. Nettan och Micke har en och vi en. Bra va?! Stranden (Kai beach) är också fin. Ganska liten och mysig. Det ligger väl ca 6-7 hotell här.
Vägen utanför hotellet (Koh changs huvudgata) är som ett tivoli enligt mamma. Barer, restauranger, souvenirbutiker, seven eleven-affärer på rad... Ganska mycket trafik. Här får jag sitta i vagnen eller på Nettans rygg:) Och ändå är detta en av de lugnaste stränderna på ön. Koh chang har nog gjort sitt....
Idag är det julafton (mer om det i nästa inlägg!!) och igår hade vi uppesittarkväll på rummet. Vi tjuvsmakade på glöggen vi hade med och knaprade på några pepparkakor med ädelost. Som ni förstår åt jag bara pepparkakor:)
Grabbarna var på en biljardbar innan uppesittarkvällen och såg lite trötta ut på ögonen. Undrar varför.... De hade druckit Jackie D eller vad det nu hette.

Rummet.

Rummet i en annan vinkel.
Nettan och pappa.

Jag slänger sjögräs på Micke.

Hejdå Koh Samed! Hej Koh Chang!

Igår 22 dec (förlåt för min dåliga blogg-uppdatering. Suger att inte ha wi-fi på hotellet!) checkade vi ut från Samed Cabana resort för att möta upp Nettan och Micke i Ban phe och för att sedan åka vidare med taxi till Koh chang (och båt förstås). Båtresan från Koh Samed till Ban phe (fastlandet) var en nära-döden-upplevelse enligt mina föräldrar. En snabb liten speedboat åkte vi. Utan flytvästar. Jag tyckte det var kul! Innan vi åkte sa jag hejdå till min nya bästa vän Vera. Hon bodde på samma hotell som oss och vi har de senaste dagarna lekt i både hav, pool och på restaurangerna. Det bästa av allt är att hon ska bo på samma hotell som vi på Koh Chang:)

Det var så kul att träffa Nettan och Micke! Vad jag har längtat! Taxiresan från Ban phe till koh chang tog ca 3 timmar till färjeläget. Båtresan tog 15 min och sedan var det ca 20 min taxi igen till hotellet. Jag ska skriva mer om hotellet lite senare. Och visa bilder. Sååå fint! Tror jag. Det var kolmörkt när vi kom dit.

Vera och jag.

Delfinen Sötis och jag.

Hejdå Samed...

Speedboaten vi åkte med.

Nettan och jag.

På färjan till Koh chang.

Incheckning på hotell Gajapuri.

Välkomstdrinkar och kalla handdukar...

Vad tycker ni om mitt nya princess-hårspänne!??

Nu har Tonten fått min önskelista!

I förrgår skrev mamma och jag önskelista till tonten. Jag kom på att vi glömt skicka den till honom!! Som tur var fanns det en brevlåda här på stranden. Jag önskar mig böcker, pennor, målarbok, godis, spel och leksaker.

Underbara solnedgång....

Finbesök!

Igår hade vi besök av farbror Oscars kompisar Rickard och David. Dom är på långresa i Asien och bor också på Kho Samet just nu. Vi badade i poolen, åt glass och busade. Rickard lärde mig att räkna till en miljard! Så här säger man: "blommor och blad, en miljard". Lätt som en plätt! Det ska jag lära min kompis Linnea när jag kommer hem.

Mera kompisar!

Koh Samed!

Igår (14 dec) packade vi väskorna för att resa vidare till koh Samed. En liten ö 30 min båtresa från Ban Phe (fastlandet där vi bodde nyss). Vi bor på Samed Cabana resort vilket enligt olika källor ligger på en mindre civiliserad strand där man kan finna lugn och ro. Lögn! Här är det som ett tivoli på kvällarna (jättefint enligt mig men mina föräldrar tycker sådär...) och på de 10-tal restauranger som finns spelas hög musik till kl 24 och karaoke-barens falska toner ekar i strandbukten. Jag somnade ifrån detta tydligen men hörde att mamma och pappa pratade om detta vid frukosten. Det var visst långt ifrån fridfullt på vår veranda igår.

Resan hit var jätterolig. Vi åkte färja där man kunde stå längst bak och titta på skummet och vågorna från motorn. Häftigt! När vi kom i-land fick vi bära våra fyra väskor och vagn på stranden nästan 100 m. Svettigt värre! Ni kan ju tänka er pappas humör när vi nådde det bastuvarma rummet! Jag bar min Nalle, jobbigt nog i 35 grader kan jag säga...

På kvällen hittade jag en kompis att busa med! Peter från Holland. Vi förstår inte varandra så bra men man kan leka ändå. Så söt... Det visade sig att han bor i bungalowen bredvid oss så vi kan busa varje dag!

Idag är det söndag (väl?) och det är grått och fuktigt. Jag är precis klibbig. Vet inte vad vi ska göra idag. Bada och spela mitt nya memory kanske. Och bada förstås!

Vi har ingen wi-fi på hotellet (trasigt!) så jag bloggar inte lika ofta kommande vecka. Tror jag...

Hörs senare! Puss!

Mamma och jag på båten.

Äter kexsmulor på båten.

Vår bungalow och stranden med florsockersand.

Jag spelar memory på verandan.

Barbecue på stranden igår.

Peter och jag tittar på eldshow.

Lucia!

Tänk, det går att fira Lucia i Thailand också! Imorse gick mamma och jag lucia för pappa. Efter fem sånger åt vi pepparkakor. Så gott!!!! Jag fick två och en halv. Mamma sa att det var hårdvaluta för att det ska räcka till nettan och Micke också. Vi ska äta pepparkakor på julafton också.

Hela denna dag har gått i lucias tecken. Jag har sjungit Lucia-sånger hela dagen. På frukosten, i taxin till stranden, på stranden, på restaurangen oh överallt... Alla älskar att höra min röst! Och jag älskar alla som ler när jag sjunger :)

Mamma och jag tog en joggingtur i solnedgången. Det var skönt! Pappa trodde inte att jag kunde springa lika fort som henne. Men det kan jag... Faktiskt.

På kvällen åt vi på vårt stammis-hak en sista gång. Jag fick en glass och en nalle av tjejen som jobbar där. Boffe heter nallen har jag bestämt. Imorn åker vi till Koh Samet så nu ska vi packa väskorna.

Hörs imorn! Puss!

Buffe och jag....

Nettan och Micke!

Den 22 december ska vi träffa våra kompisar Nettan och Micke på koh chang. Vi ska fira julafton tillsammans! Just nu är dom i Vietnam. Landade idag. Följ deras resa på bloggen:

Snygga va? 😂😄

Bläää

Lite mango med sticky rice? No thanks enligt mig, smaskens enligt mamma!

Mot Rayong

Idag åkte vi till "storstan" Rayong. Vi gick runt i ett julpyntat köpcentrum och glodde våning upp och våning ned. Jag fick ett utbrott på vån 2 när jag inte fick köpa VÄRLDENS sötaste nalle. Den var för stor för resväskan sa mamma. Suck... Men jag blev glad när fick en jättefin Snövit:)

Chips i solnedgången!

Utflykt!

Idag har vi varit på utflykt till stranden bredvid. Kim beach. Det var kul. Massor med sand och massor med svenskar att prata med! Man blir trött på sina päron ibland, som bara tjatar och tjatar...
Vi lekte i sanden nästan hela da'n. Mamma och jag badade EN gång. Läskigt. Jag är rädd för hajar. Tacka vet jag pool!
Igår var vi på vårt nya stammis-ställe. Det är en pytteliten restaurang (pappa kallar det för "haket") på andra sidan vägen. Jag brukar äta ris, kyckling och stekt ägg där. Mums! Igår åt mamma och pappa grillad fisk. Jag ville inte smaka. Nu sitter mamma och jag på balkongen i solnedgången och ritar. Eller, mamma dricker vin och jag ritar. Ballonger.

Chillar efter frukosten.,.

McD släng sig i väggen!

Ikväll har vi ätit vääääärldens godaste chicken nuggets! Jag åt massor. Matkoma.... Mamma och pappa åt grillade räkor och stark räksoppa så tårarna sprutade på dom. Nu är vi hemma och jag ska sova. Pappa ska läsa Snurran äter ketchup för mig. Imorn ska vi äta frukost sa mamma. Idag vaknade vi kl 10.50 (!) så vi missade frukosten. Gick på lunchen direkt. Första gången mamma drack öl till frukost sa mamma:)

Sandslott!

Idag har vi byggt ett jättefint sandslott med princessäng och mur av snäckor. När vi var färdiga kom pannkaksbilen förbi. Mamma och jag köpte en varsin choklad-pannkaka! Mmmm...

Strandhäng och matmarknad

Idag har vi badat och badat och badat. Och grävt och grävt och grävt. Så härligt! Först tyckte jag att det var obehagligt att gå i sanden men man vänjer sig. Ingen fara inte. Jag åt freid chicken till lunch. Middag blev lite blandat. Vi var inne i byn ikväll igen. Matmarknader är det bästa mamma och pappa vet! Vi köpte olika mat från olika stånd. Friterad kyckling, kycklingspett, pad thai, nötter, ris med räkor, vattenmelondrink, öl, kom-kom (popcorn), korvspett.... Jag bjöd en polis på kom-kom när vi väntade på taxi. Han blev jätteglad:)
Nu ska jag lägga pussel. Puss på er!

Lagar soppa.

Vårt hotell från stranden sett.

Snäcktårta.

Kvällsäventyr

Vi åkte in till byn ikväll (Ban phe). Vi gick på marknad, åt kycklingspett och sticky rice i gatukök, åt glass, sörplade vattenmelondrink och dansade till livemusik. Det verkade vara någon festival eller liknande idag... Vi såg massor med äckliga saker på marknaden. Friterade larver och kackerlackor!! Bläää.... Nu är klockan snart 23.30 här och det är dags att hoppa insäng. Det är ju en dag imorgon också :)

Äntligen framme!

Nu är vi äntligen framme i sköna sköna Thailand. Flygresan gick jättebra. Jag sov bort den mesta av tiden. Fast först hade vi fredagsmys! Och så ritade jag massor. Och läste bok. Paddan var jag inte så sugen på...
Det tog nästan 3 timmar med taxin ner till Rayong (Ban phe) där vi bor. Jag sov hela den resan. Lika bra. Det är så tråkigt att åka bil! Rayong ligger på fastlandet. Hotellet är jättefint. Det ligger  precis på stranden och heter Bari Lamai. Nu är klockan 18 här och vi har hunnit med att äta lunch, badat i poolen, lekt i sanden, sovit siesta och nu chill på balkongen. Vet ni vad vi såg precis??! En badleksakskiosk-moped! Coolt!

Rosa flygplan!

Nu går vi snart på planet! Tjoho!

Thailand here we come again!

Då var det dags för semester igen! Vi är på väg till Thailand där vi ska vara i fyra härliga veckor. Första gången vi firar jul utomlands. Mamma har sms:at tomten så att han ska hitta mig.
Nu sitter vi i bilen på väg till Arlanda. Väskan är fullpackad med sommarkläder och leksaker. Både Simba, Stora nallen och Lilla nallen är med 😊